Social media tijdens live tv-programma’s. Inmiddels niet meer weg te denken. En zeker een gemiste kans als je dit niet inzet. Live gedeelde content zorgt voor extra zichtbaarheid en interactie op social media. Bovendien verhoogt het de aandacht van kijkers. Maak er dus gebruik van!
Camera’s? Klaar! Geluid? Klaar! Licht? Klaar! Social? Klaar! Ennnnn….actie!
“Wat een leuke, energieke avond! Heel veel mooie reacties, likes én nieuwe volgers.” Eind oktober deden wij live verslag op social vanuit de studio én vanuit huis voor het live tv-programma Onvergetelijke Herinneringen voor opdrachtgever Alzheimer Nederland. Een prachtige ervaring rijker met enkele leermomenten. Onze bevindingen delen we uiteraard graag met jou, zodat jij goed voorbereid je volgende liveshow in gaat.
Onze tips
#1 Draaiboek
Vraag het draaiboek op bij de productie. Handig voor zowel je voorbereiding als tijdens de uitzending. Wat gebeurt waar en wanneer? Bepaal welke momenten je wil gaan delen op social. Ook handig om van tevoren uit te zoeken welke gasten zijn uitgenodigd en wie van hen is actief op social media. Maak een lijstje en mention ze in je berichten op social.
#2 Gebruik en deel een hashtag
Communiceer de hashtag die jij wil inzetten op social met het productieteam. Vraag of deze hashtag tijdens de liveshow in beeld kan verschijnen en of de presentatoren het zo nu en dan kunnen noemen. Gebruik de hashtag vooraf in al je aankondigingen en zeker op de dag van de liveshow.
#3 Bepaal per kanaal
Welke kanalen ga je inzetten? Is het programma al actief op social media? Op welk kanaal zitten de volgers? Bepaal dan wat je op welk kanaal wil posten. Kies bijvoorbeeld voor: behind the scenes op Instagram (plus stories!), de aankondiging en het eindresultaat live op Facebook en een live verslag van de tv-uitzending op Twitter.
#4 Zorg voor goedwerkende apparatuur
Maak van tevoren een lijstje van de apparatuur die je meeneemt. Je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die iets vergeet. Laad al je apparatuur goed op. Heb je extra apparaten zoals een oude telefoon, een powerbank en extra opladers? Neem ze mee als backup. Beter mee verlegen dan om verlegen.
#5 Zet een aantal berichten klaar
Live is natuurlijk live, maar je kunt best al wat berichten klaarzetten om op het juiste moment te publiceren. Houd deze posts wel in de gaten en pas ze aan mocht er onverhoopt iets tussenkomen.
#6 Creëer een goede werkplek
Onmisbaar! Een plek om goed te kunnen werken. Met in ieder geval een scherm waarop je de uitzending kan volgen én met vaste internetverbinding. Mocht de wifi je in de steek laten, dan heb je altijd een plek om op terug te vallen. Ook dan kan er nog steeds iets misgaan. Vraag daarom om een telefoonnummer van iemand die je kan bereiken voor spoedvragen.
#7 Bezoek de repetities
Vraag of je bij de repetities aanwezig mag zijn en foto’s mag maken. Deze kan je dan mooi gebruiken als teaser in je vooraankondigingen. Helemaal leuk om een BN’er vast te leggen en mensen hiermee nieuwsgierig te maken.
#8 Maak gebruik van influencers
Welke BN’ers presenteren het programma? Mention deze influencers in je aankondigingen.Wanneer zij jouw bericht delen, kan dit jouw bereik enorm verhogen.
#9 Teamwork
Verdeel het werk en denk na wie bijspringt als iemand te druk wordt. Tijdens de liveshow voor Alzheimer Nederland werkten wij vanuit de studio én vanuit huis. Deze combinatie werkte perfect. Op locatie konden wij direct inspelen op wat gebeurde. En de collega’s vanuit huis hielden overzicht op het totaal.
#10 Ga live op social voor live on air
Leuk om mensen alvast te laten weten dat het programma zo begint. Bied de kijker iets extra’s zoals een kijkje achter de schermen: over de schouder van de regisseur of een sneakpeak bij de make-up. Belangrijk hierbij is dat je goede wifi hebt en dat je je ideeën vooraf overlegt met het productieteam. Wat is het leukste beeld en waar loop je niet in de weg?
#11 Zorg voor een plan B en C
Wat doe je als de wifi wegvalt? Of als de BN’er die je net voor het begin van de show zou interviewen onverwacht nog even de make-up in moet? Niets loopt zoals het loopt. Zorg dat je hier vooraf over nadenkt en dat je alternatieven hebt. Be prepared!
#12 Vragen
Tijdens een live verslag stellen gaan volgers vragen stellen. Zorg dat je iemand achter de hand hebt die de juiste antwoorden kan geven. Dan reageer je altijd volledig en correct uit naam van je opdrachtgever.
#13 Zoom in op emotie en speel in op actualiteit
Tussenstanden, speciale gasten of optredens van BN’ers, zijn perfecte momenten om berichten over te maken op social media. Focus daarnaast op bijzondere momenten, momenten met emotie. Wat mensen in de zaal raakt, raakt zeker ook op social media.
#14 Let op het aantal berichten
Doseer je berichten en kijk vooral wat bij het kanaal past. Voor Facebook kun je vooraf aardig inschatten hoeveel berichten je kunt maken. Het is begonnen, het is hier geweldig, de eindstand en een foto-album. De dag(en) ervoor natuurlijk nog een aankondiging en de dag erna een videoverslag van de dag. Probeer op Twitter iedereen te liken, sommigen te retweeten en elk uur een 4 á 5 berichten met leuke content.
#15 Zorg voor jezelf en elkaar
Sta naast het werken ook stil bij jezelf. Drink goed, eet geregeld en maak even een wandeling of haal een frisse neus. Werk je met collega’s? Vraag of ze hulp nodig hebben en durf zelf ook om hulp te vragen. Maak een Whatsapp groep aan om de lijntjes kort te houden en snel af te kunnen spreken wie wat adhoc oppikt.