PGO Support heeft deze week de lijst met meest invloedrijke patiëntenorganisaties op social media gepubliceerd. Alzheimer Nederland staat op de eerste plaats. Daar zijn wij trots op, omdat wij deze organisatie op dit gebied ondersteunen. Wat is het geheim van Alzheimer Nederlands grote online invloed?
PGO Support stelt de volgorde van de lijst vast op basis van de Klout score. Klout past social media-statistieken toe om gebruikers op hun online invloed te beoordelen.
Mate van interactie van doorslaggevend belang
Een belangrijk aspect is dat Klout niet naar het aantal volgers kijkt, maar naar de mate van interactie. Dus naar het aantal likes, shares en reacties die berichten op bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram hebben opgeleverd. Hierbij gaat het om het totaal van berichten dat in de afgelopen negentig dagen is geplaatst.
De Klout score bestaat uit een getal tussen de 1 en de 100. De gemiddelde Klout score ligt tussen de 20 en 40. De patiëntenorganisaties in de top 10 van PGO Support hebben allen een Klout score boven de 54. Hiermee behoren ze tot de beste 10% van social media-gebruikers. Boven de 63%, zoals Alzheimer Nederland (72), hoor je bij de top 5%.
Tijdens de vorige meting in juni 2016 had Alzheimer Nederland een Klout score van 56. Daarmee behaalde de organisatie de achtste plaats in de lijst. Op basis van deze uitslag vroeg Alzheimer Nederland aan Webmastery om uit te zoeken of de Klout score omhoog kon.
Onze eerste stap hiervoor was het koppelen van alle social media-kanalen aan het Klout-profiel. Daarmee steeg de Klout score meteen 10 punten. Alzheimer Nederland heeft vooral veel invloed op Facebook; een platform dat tot dan toe niet in de berekening was meegenomen.
Virale berichten zorgen voor een hoge Klout score
Online engagement is van groot belang voor een goede Klout score. Alzheimer Nederland scoort op dit punt buitengewoon goed. Wij zoeken dan ook doorlopend de interactie met onze volgers op. Dit doen we door de richtlijnen voor goede Facebookberichten, die we op basis van onze kennis en ervaring hebben opgesteld, continu toe te passen.
Minstens even belangrijk is dat we doorlopend met verschillende berichtsoorten blijven experimenteren. Even veranderlijk als de online wereld zijn immers de interesses, focus en belangen van onze volgers. Om aan hun verwachtingen te blijven voldoen, nemen we onze online strategie regelmatig onder de loep: wat liken en delen onze volgers? Hoe reageren ze op posts? Wanneer trekken we nieuwe volgers aan en wanneer verliezen we bereik?
Op basis van deze analyse weten we dat volgers van Alzheimer Nederland het fijn vinden als we onderwerpen vanuit een humaan standpunt benaderen, in plaats vanuit een medisch perspectief. Bij de keuze van onderwerpen, foto’s en de formulering van teksten houden we hier rekening mee.
Deze strategie leverde ons de afgelopen negentig dagen de volgende drie virale berichten op, die onze Klout score vanzelfsprekend positief hebben beïnvloed:
- Het gedicht van Wereld Alzheimer Dag (bereik: 4 miljoen mensen)
- De nieuwe korte video ‘Ik wil dat dit niet wordt vergeten’ (organisch bereik: 500.000)
- Oproep tekenen manifest van Hugo Borst (opvallend: 2800x gedeeld)
Alzheimer Nederland: een casusbeschrijving
De vele nieuwe Facebook-volgers van Alzheimer Nederland die PGO Support noemt is opmerkelijk, maar niet debet aan de opvallende stijging in de lijst. Dat is te danken aan de hoge Klout score. De Klout score én het hoge aantal nieuwe volgers zijn beide het gevolg van de hoge mate van interactie op de Facebookpagina van Alzheimer Nederland.
Benieuwd hoe wij het bereik en de interactie hebben opgebouwd? Bestel dan de casusbeschrijving die wij hierover hebben geschreven. Stuur hiervoor een e-mail naar margaret@webmastery.nl, onder vermelding van ‘casusbeschrijving Alzheimer Nederland’ en adresgegevens, dan sturen wij deze publicatie gratis toe.