Zo weinig mogelijk fouten maken. Iedereen is wel opgegroeid met dit adagium. Al van jongs af aan leer je op school dat je foutloos moet leren lezen, rekenen en schrijven. Mist mijn dochter in een wordcloud de gevraagde letter slechts één keer, dan heeft ze het al ‘fout’ gedaan. Alsof ze zich daarvoor moet schamen. Maar klopt dat wel: is een fout maken echt zo verschrikkelijk? Ik geloof in het tegenovergestelde. Om dat idee kracht bij te zetten opende ik een Hall of Shame.
Zonder fouten geen groei
“Leren gaat niet zonder fouten maken”, kopt collega Willemijn gelijk in zodra ik de Hall of Shame open. “Zeker in online communicatie is het doen, analyseren, leren, verbeteren en doorgaan. Ontdekken wat werkt en wat niet. Leren gaat niet zonder fouten maken. En leren is zo leuk!” En dat klopt als een bus: als we niet falen, dan kunnen we ook nooit groeien. Dus zie de kansen!
Ook Margaret laat collega’s die in de stress zitten om een fout altijd weten: fouten maken mag bij Webmastery. Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Als je de fouten maar gebruikt om van te leren. Denk na hoe je het een volgende keer kan voorkomen en laat je collega of opdrachtgever weten wat je verandert in je aanpak.
Hall of Shame
Vanuit het idee dat fouten maken onvermijdelijk is, heb ik op onze online ontmoetingsplek Facebook Workplace een Hall of Shame geopend. Een grappig bedoeld idee dat ik even had uitgedacht om vervolgens serieus te plaatsen. De Hall of Shame is een besloten groep voor collega’s waar we elkaar deelgenoot maken van onze fouten. Fouten die we eerder misschien probeerden te verbloemen. En vervolgens kijken we wat we ervan kunnen leren én wat we de volgende keer anders doen. Bijvoorbeeld:
- Volgende keer laten we een collega meekijken met een bericht, als er geen corrector beschikbaar is.
- Als er te veel spoedjes tegelijk zijn, dat je foutjes begint te maken, vragen we een collega om hulp.
- We herinneren onszelf eraan om berichten altijd te dubbelchecken. Ook al waren we een keer eigenwijs.
Voor velen kwam de Hall of Shame uit de lucht vallen, maar collega’s maakten er vrijwel gelijk gebruik van. Een memo die een keer per ongeluk als reactie werd verzonden, een verkeerd ingepland bericht en grappige typo’s die de correctoren ontdekten. Heel herkenbaar, want iedereen blijkt wel eens zulke missers te hebben. Ook heel goed, want zo kunnen we als team nadenken over hoe we beter worden. Juist door die fouten.
Leren centraal
Leren staat centraal, want wij vinden het belangrijk om als organisatie te groeien en steeds professionelere webcare en redactie te bieden aan onze opdrachtgevers. Fouten laten zien waar er gaten vallen, waar we voortaan meer oog voor mogen hebben. En op sommige plekken kunnen we mechanismen inbouwen om de kans op fouten kleiner te maken.
Tof om steeds weer een beetje te mogen groeien bij Webmastery, en met Webmastery.
PS: vorig jaar schreef ik ook al een blog over fouten maken en onzekerheid op het werk. Lees hem nog eens over om te ontdekken hoe jij met deze twee valkuilen kan omgaan.