Het lijkt dé manier om bereik te genereren voor je zakelijke Facebookpagina: een like-share-winactie. Maar echt trouwe fans levert het niet op, uniek is het niet meer en Facebook legt deze vorm van adverteren aan banden. We geven tips om toch goede content voor je bedrijfspagina te maken.
Op je zakelijke Facebookpagina streef je naar zoveel mogelijk bereik. Iets weggeven, een ludieke actie onder je volgers, waarbij anderen getagd worden en je bericht massaal gedeeld wordt, is daar een manier voor.
Like share win = engagement bait
De volgers van je bedrijfspagina op deze manier oproepen tot reacties, likes of taggen is een manier om extra engagement – verbintenis – te krijgen op Facebook, en heet engagement bait. Er bestaan verschillende vormen:
- Vote baiting: hierbij wordt bijvoorbeeld gevraagd om met een ‘like’ of een ‘love’ ergens op te stemmen;
- Share baiting: de share-acties om iets te kunnen winnen;
- React baiting: hierbij wordt naar een specifieke actie gevraagd, zoals liken als je het ergens mee eens bent;
- Tag baiting: hierbij wordt gevraagd vrienden te taggen in een reactie op een bericht;
- Comment baiting: gebruikers worden om een specifieke reactie gevraagd in de comments
Bedrijfspagina Facebook riskeert straf
Facebook wil echter niet meer dat er interactie tot stand wordt gebracht middels een trucje. De acties worden inmiddels zo massaal ingezet – scroll maar eens door je eigen tijdlijn en je zult er genoeg tegenkomen – dat Facebookgebruikers het als spam ervaren. Door de ‘spam’ blijven ze minder lang op het platform en dat is niet wat Facebook wil. Het platform past dus het algoritme aan en bestraft deze engagement bait zelfs met een verminderd bereik van je content.
Acties: doe het met mate
Engagement bait kan heel goed werken, en we denken dat als je het met mate doet en met de juiste insteek, dat je het ook zeker niet helemaal hoeft te vermijden. Iets weggeven aan je volgers, een mening vragen, vanuit een oprechtheid en interesse die bij je bedrijfscultuur past, moet je blijven doen. Je doel is dan ook niet het genereren van zoveel mogelijk bereik, maar de verbintenis zoeken met de volgers die je al hebt en/of die versterken. En dan kunnen sommige volgers een share-actie misschien wel leuk vinden, het is geen manier om een echte relatie op te bouwen.
Maak content voor je volger, niet voor jezelf
Content wordt vaak nog bedacht vanuit een product of dienst van de organisatie, terwijl er minder wordt ingespeeld op de vraag en onderliggende behoefte van je doelgroep. En daar komt onze eerste tip, voor alle content die je maakt op je social media kanalen: je pagina draait niet om jou. De content die je maakt past bij het verhaal dat je wilt vertellen aan je (toekomstige) klant/volger/donateur én draait om hen: in jouw berichten moeten zij hun dromen, verlangens en mogelijkheden zien.
Tips voor goede content en audience engagegement
#1 Emotie
Zeker onze nummer 1: emoties opwekken. Lukt het je om met je content je volger te raken, dan wordt deze vaker gedeeld.
#2 Zelf-expressie stimuleren
Als je volgers zich met jouw boodschap kunnen uiten, als ze liken en delen omdat ze erachter staan of ermee geholpen zijn, dan heb je de goede snaar te pakken.
#3 Praktische waarde
Met welke vragen zitten je volgers? Geef tips en handvatten. En koppel deze aan je dienst of product. Volgers die zich geholpen voelen, willen op hun beurt deze tips met hun vrienden delen.
#4 Context
Het goede bericht op het goede moment. Kijk wat er leeft onder je volgers, volg het gesprek van de dag. Dan ben je relevant en van waarde.
#5 Authentiek jasje
De aankleding is ook belangrijk. Blijf daarbij dicht bij jezelf. Gebruik geen stockfoto’s, maar geef ze een eigen smoel. Het hoeft niet perfect te zijn.
#6 Promotie
Experimenteer met Facebook Ads. Je kunt daar heel specifiek mee targeten, bijvoorbeeld op mensen met een bepaalde functie binnen grote bedrijven of op influencers met een specifieke interesse.
#7 Steek tijd in interactie
Enkel de interactie oproepen volstaat niet, je moet deze bedenken, opzoeken, organiseren, faciliteren, en prettig en bevredigend laten verlopen voor de deelnemers.
#8 Maak een plan
Goede ideeën blijven niet uit de lucht vallen, dus maak je een plan. Zo krijg je structuur, balans en afwisseling. In dat plan maak je een contentkalender en bedenk je thema’s en onderwerpen die aansluiten bij de behoefte van je doelgroep.
#9 Geef ruimte aan dialoog
Zodra je volgers gaan reageren, kan het alle kanten opgaan. Deze meningen, emoties kunnen afwijken van jouw ideeën en agenda. Maar kap ze niet af. Stimuleer, leg verbinding en onthoud dat de volgers elkaars mening waardevoller vinden dan de jouwe.
#10 Een beetje geluk
Blijf proberen, blijf experimenteren. Je hebt soms gewoon een lange adem nodig. En als iets niet blijkt te werken, dan doe je het een tijdje niet meer.
Bron: De Ondernemer, Frankwatching