Fundraisers is de nieuwste feature van Facebook. Met deze tool kunnen non-profit-organisaties binnen Facebook fondsen werven voor hun campagnes.
Fondsenwervers krijgen met de nieuwe tool een aparte pagina op Facebook, vergelijkbaar met de eventpagina’s. Op deze pagina vertelt de organisatie het verhaal achter een specifieke campagne en kunnen mensen direct doneren. Een barometer laat zien hoeveel donaties zijn binnengehaald. Vervolgens kan de organisatie de donateurs op de hoogte houden van nieuws.
Donatie in tijdlijn
Donateurs kunnen berichten van de organisatie liken en delen en ook hun eigen donatie delen met vrienden. Het bericht hiervan dat vervolgens in de tijdlijn verschijnt, gaat gepaard met een doneerknop.
Op deze manier zal zowel de naamsbekendheid van de organisatie als de campagne op een organische manier toenemen, binnen Facebook. Het blijft volgens Facebook wel nog aan de goede doelen zelf om transparant te blijven en gebruikers te laten zien waar het gedoneerde geld voor wordt gebruikt. De Fundraisersmodule is overigens alleen te gebruiken door gecertificeerde goede doelen, die al een Facebookpagina hebben.
Mensen komen in actie
Naomi Gleit, hoofd van het Facebook Social Good team licht de komst van de module toe: “We zien nu al dat mensen op Facebook geld ophalen als er een ramp gebeurd is, naar vermiste kinderen zoeken en aandacht schenken aan zaken die hen aan het hart gaan. We zien in onze community dat als mensen in actie komen, levens veranderen. Wij willen dit stimuleren.”
De Fundraisersmodule wordt momenteel uitgetest in de Verenigde Staten, bij enkele non-profitorganisaties waaronder het WWF. De tool is nu nog gratis, maar de verwachting is dat in de loop van dit jaar een betaalde abonnementsvorm volgt. Het is nog niet bekend wanneer de feature in Nederland beschikbaar komt.
Kijk voor meer informatie op donations.fb.com.
Geïnteresseerd? Webmastery volgt de ontwikkelingen van Facebook Fundraisers op de voet. Laat je gegevens achter via info@webmastery.nl en we houden je persoonlijk op de hoogte.