Genoot jij van de welverdiende rust tijdens de zomervakantie? Meta niet. Terwijl iedereen languit op het strand lag, rolde het bedrijf verschillende nieuwe functies voor Instagram uit. Van langere Reels tot meerdere #linkinbio’s. En van ‘Jouw beurt’-stickers tot AI-functies voor Stories. In deze blog praat ik je bij.
Uitgebreidere carrousel-functie
Allereerst heeft Instagram het aantal foto’s dat in een caroussel mag, verdubbeld. Voorheen kon je er maar 10 afbeeldingen of video’s kwijt, nu maar liefst 20. Heel fijn! Hierdoor kun je in één post meerdere kanten van een product, dienst of event uitlichten. Bovendien geeft het je de kans om uitgebreidere fotoverhalen naar buiten te brengen. Bijvoorbeeld voor het overbrengen van een mening of een statement.
Meer #linkinbio’s
Less is more. Niet alleen dat werd meer, ook mag je nu meerdere #linkinbio’s in je profiel opnemen. Bij sommige profielen kwamen we deze functie al eerder tegen, maar hij is nu beschikbaar voor alle gebruikers. Handig voor als je meerdere artikelen wilt laten zien, maar de link naar je homepage wilt laten staan.
Langere Reels
Verder mogen Reels nu drie minuten lang zijn. Dit brengt meer mogelijkheden met zich mee, meer opties om je hele verhaal te vertellen zonder afgekapt te worden. Een heel nuttige feature voor educatieve content, tutorials en diepgaande product-/dienstdemonstraties. Als organisatie breng je nu jouw boodschap effectiever over door meer details en context te geven. Daarbij komt dat het ruimte geeft voor uitgebreidere verhaallijnen, betere storytelling.
Het is goed mogelijk dat je Reels vanaf nu een bredere doelgroep trekken. Sommige mensen geven immers de voorkeur aan langere video’s, met meer diepgang.
Interactieve tools voor Stories
Met deze nieuwe functies zijn we wel heel erg blij! We zien namelijk dat Stories met interactieve elementen het beter doen dan andere verhalen. Instagram breidt het aantal interactieve tools flink uit. Hierdoor raak je als organisatie beter in contact met je volgers. Zij ‘doen’ daadwerkelijk iets met jouw content.
Misschien wel de meest opvallende functie is de ‘Add Yours’-sticker, in het Nederlands: ‘Jouw beurt’. Deze sticker stelt Grammers in staat hun vormgeving, huisstijl, thema of prompt te delen met anderen. Deze anderen kunnen hun eigen video’s en foto’s toevoegen. Zo wordt er een keten van user-generated content gecreëerd rond een specifiek onderwerp of thema. Waardoor mensen makkelijk kunnen meeliften op een trend. Heerlijk toch als die trend bij jou begint en iedereen jouw huisstijlelementen gebruikt? Een ander voordeel is dat je er makkelijker verhalen mee ophaalt die je vervolgens in je eigen posts kunt gebruiken.
AI-tools
Daarnaast zijn er nog andere interactieve tools toegevoegd, die vooral gebruikmaken van krachtige AI-technologie. Denk aan de mogelijkheid om gepersonaliseerde stickers te maken en te delen binnen Stories. En om achtergronden bij foto’s weg te halen en ze vervolgens te gebruiken als sticker of in een nieuwe achtergrond.
Dit geeft je als organisatie de unieke kans om bijvoorbeeld je logo te verwerken in een sticker.
Ook actief worden met je organisatie op Instagram?
Wij ontzorgen je graag. Door jouw organisatie in de schijnwerpers te zetten op social media, waaronder Instagram. We zorgen ervoor dat je fanbase groeit, dat je jouw volgers weet te raken met herkenbare verhalen en dat ze worden voorzien van alle actualiteiten. Ook helpen we je met webcare of communitymanagement. Interesse om met ons samen te werken? Neem contact op om te bespreken wat er mogelijk is – en kijk uiteraard eens bij onze opdrachtgevers.