Ein-de-lijk zomer! Genieten van het mooie weer en van de tijd die soms wel stil lijkt te staan. Stiller draait ook de mediawereld. De komkommertijd klopt op onze voordeur: er komt een periode aan waarin minder nieuws is en het een uitdaging kan zijn om boeiende en relevante content te vinden voor blogs en social media.
1. Duik dieper in evergreen content
Evergreen content is tijdloze content die altijd relevant blijft. Content zonder actueel haakje. Denk aan gidsen, ‘how-to’ artikelen en uitgebreide kennisitems die betrekking hebben op jouw vakgebied. Je kunt deze content keer op keer gebruiken en delen. Overweeg onderwerpen die altijd relevant zijn voor je doelgroep. Schrijf diepgaande stukken waar ze herkenning in vinden. En het kan helpen als ze heel makkelijk weglezen. Vanwege het warme weer is de concentratie iets minder. 😉
Voorbeeld: een interview is altijd relevant, evenals een uitgelichte quote of een gedicht.
2. Recycle oude content
Beter goed gejat dan slecht bedacht. Bekijk de content die al op je socialmediakanalen staat, die het goed heeft gedaan en zoek naar manieren om deze te hergebruiken. Dit kan betekenen dat je een verhaal over iemand bijwerkt met nieuwe informatie, vanuit een andere invalshoek herschrijft of met een andere quote bovenaan. Je kunt ook oude posts die populair waren in een nieuw jasje steken door er bijvoorbeeld een infographic of video van te maken.
3. Focus op seizoensgebonden thema’s
Er is inderdaad minder groot nieuws, maar de zomer biedt tal van seizoensgebonden opties om over te schrijven. Denk aan vakantietips, zomerrecepten of outdoor activiteiten. Wij delen bij opdrachtgevers Minder Suiker en Diabetes Fonds bijvoorbeeld vaak zomerse recepten. Ook kunnen we denken aan verhalen hoe mensen omgaan met diabetes. Hetzelfde geldt voor Samen Dementievriendelijk waar we al jaren content voor maken: deel tips over hoe je fijn op vakantie kunt gaan met iemand die dementie heeft.
4. Zet interviews en storytelling in
Een geweldige manier om interessante en unieke content te creëren! Haal in de zomer nieuwe verhalen op. Door de rust op andere thema’s heb je ook genoeg ruimte op de contentplanning. Hoe mooi meegenomen is het dat je daarmee evergreen content creëert. Zoek ervaringsdeskundigen die bereid zijn hun ervaringen te delen. Bijvoorbeeld over hoe ze omgaan met dementie, diabetes of een maag-lever-darm-aandoening. Dit kan leiden tot waardevolle inzichten en een frisse kijk op onderwerpen die veel spelen. Of tot het aan de kaak stellen van bepaalde taboe-onderwerpen.
Stel je volgers vragen, ga in gesprek of vraag hun verhaal te delen.
Voorbeeld: we maken socialmediacontent voor de HerinneringenRit 2024. We vragen dan altijd aan deelnemers om foto’s van de rit te posten met de hashtag #HerinneringenRit.
5. Maak gebruik van data en statistieken
Analyseer trends, statistieken en gegevens binnen jouw branche of vakgebied en gebruik deze informatie om waardevolle en informatieve content te creëren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van infographics, onderzoeksrapporten of posts met interessante cijfers.
Voorbeeld: een post over de groei van mainstream-bedrijven die met hart voor planeet en mens werkt. Heel relevant voor de volgers van Social Enterprise NL, één van onze opdrachtgevers.
6. Werk aan je eigen verhaal
Gebruik de rustigere zomerperiode om je eigen merkverhaal naar een hoger niveau te tillen en te delen met al jouw volgers. Dit kunnen verhalen van collega’s zijn, een behind-the-scenes video, een verhaal over een historisch hoogtepunt, updates over een nieuw project of achtergrondverhalen over je team en bedrijfscultuur.
Voorbeeld: plaats een grappige fotocompilatie met: “Hoe wij ons voorbereiden op de drukke werkperiode in september” of “Hoe wij thuiswerken in deze snikhete zomer.”
Conclusie
Komkommertijd hoeft niet te betekenen dat je zonder content komt te zitten. Door creatief te zijn en te focussen op tijdloze, seizoensgebonden en content die eerder succesvol was, kun je waardevolle en boeiende socialmediaberichten creëren. Optimaliseer ook op basis van data en inhoudelijke analyses. Gebruik deze zes tips om de zomermaanden optimaal te gebruiken en je publiek betrokken te houden. Zo maak je van komkommertijd een periode van vernieuwing en groei voor je contentstrategie.