Instagram introduceert voor merken en bedrijven nieuwe functies. Als merk kun je daarmee een speciale bedrijfspagina oprichten, statistieken inzien en eenvoudig gesponsorde berichten plaatsen.
Beheerders van een Instagram-account die dat voor hun werk doen kunnen nu hun normale account omzetten naar een zakelijk account. En als je gewend bent om met Facebook-statistieken te werken, kun je waarschijnlijk snel uit de voeten met de statistieken van Instagram. De bedrijfspagina’s van Facebook (eigenaar van Instagram) zijn namelijk de inspiratiebron voor de nieuwe opties.
Hoe maak je een bedrijfspagina?
Om een bedrijfspagina te maken, heb je eerst een persoonlijk account nodig. Dit moet openbaar zijn, een verborgen account kan geen bedrijfsprofiel worden.
Ga dan naar het poppetje rechtsonder om je profiel te bekijken. Druk dan op de drie puntjes rechtsboven om naar ‘instellingen’ te gaan. Klik vervolgens op ‘overstappen op een bedrijfsprofiel’.
Voorwaarde is wel dat je een Facebook-pagina beheert, want daar wordt het bedrijfsprofiel op Instagram aan gekoppeld.
Volgens Instagram is dit verplicht omdat het medium wil zorgen dat alleen echte ondernemers een (gratis) bedrijfspagina maken. Dat een bedrijf niet zijn Facebookpagina opzegt omdat hij nu op Instagram aanwezig is, of dat een Instagramgebruiker óók een Facebookpagina moet aanmaken, is een mooie bijkomstigheid voor moederbedrijf.
Bedrijfsaccount creëren op Instagram voor Instagram.
Voordelen en veranderingen
Contactbutton
Aan het nieuwe profiel kun je een contactbutton toevoegen met het bedrijfsadres, telefoonnummer en e-mailadres. Deze staat op je profielpagina naast de knop ‘volgen’. Als je volgers op deze button tikken, kunnen ze je bellen, mailen of de locatie van je bedrijf bekijken. Dit is overigens optioneel. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen je e-mailadres delen, zonder adresgegevens.
Statistieken
Een andere nieuwe optie zijn statistieken. Als je een bedrijfsprofiel hebt, kun je die inzien door rechtsboven in je profiel je tikken (icoon van drie verticale streepjes). Je krijgt hier een overzicht van hoe vaak je bericht is bekeken, het unieke bereik van je bericht en de betrokkenheid die is samengevat in aantal vind-ik-leuks en reacties. Ook krijg je meer informatie over je volgers: waar komen ze vandaan en hoe laat zijn ze actief. Daar kun je mooi je toekomstige berichten op afstemmen. De informatie over je volgers krijg je als je een week lang gebruik maakt van een bedrijfsprofiel.
Promoties
Tot slot is er de ‘promotie’-optie. Hiermee kun je een gesponsord bericht maken van populaire foto’s en filmpjes. Deze nieuwe button maakt het proces een stuk eenvoudiger. Je hoeft alleen betaalgegevens toe te voegen en de doelgroep en duur van de promotie bepalen.
Bevalt het bedrijfsaccount nu onverhoopt toch niet? Je kunt altijd weer terug naar een persoonlijk account.