Voor Alzheimer Nederland verzorgen wij de redactie en strategie van hun social media, waaronder Facebook. Sinds we gestart zijn in 2014 is het aantal volgers op Facebook gestegen van 3.000 naar 40.000. Elk half jaar verdubbelt het. Hiermee is Alzheimer Nederland in de Facebook Goede Doelen top 250 gestegen van plek 111 naar plek 40.
In dit artikel geven we een kijkje in de keuken en delen we het geheim van de chef. Zo is de groei tot stand gekomen:
Periode | Activiteit | Aantal | |
---|---|---|---|
Start (feb '14) | 3.000 | ||
#1 | 2014-2016 | Nieuwe volgers door meer bereik berichten | 26.000 |
#2 | oktober 2015 | Nieuwe volgers door paginalikes -advertenties | 4.000 |
2014-2016 | Nieuwe volgers door andere advertenties | 4.500 | |
#3 | juni 2016 | Nieuwe volgers door samenvoeging Facebookpagina's | 2.500 |
#4 | 2014-2016 | Meer actieve volgers door meer interactie | |
#5 | 2014-2016 | Minder afhakers door een goede contentmix | |
Totaal | 40.000 |
#1 Meer volgers op Facebook door meer bereik berichten
Onze belangrijkste tactiek is om ervoor te zorgen dat berichten meer (organisch) bereik krijgen. Dit doen we door onze richtlijnen voor goede Facebookberichten te volgen, maar vooral ook door te blijven experimenteren met verschillende type berichten. We analyseren regelmatig: wat ‘liken’ en delen de volgers? Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat volgers van Alzheimer Nederland het fijn vinden als het onderwerp vooral menselijk benaderd wordt, en niet medisch. Bij de keuze van onderwerpen, foto’s en de insteek van teksten houden we hier rekening mee.
De volgers hebben een duidelijke voorkeur voor gedichten en spreuken. Deze zorgen voor veel bereik. Daarom plaatsen we deze elke week, altijd in huisstijl. Gedichten, spreuken en citaten blijken een mooie manier te zijn om onze boodschap te verpakken. Daarbij zorgen deze goedscorende berichten ervoor dat volgende berichten door meer mensen worden gezien, dankzij Facebooks algoritme. Het populairste gedicht bereikte meer dan 2 miljoen personen.
Hoe meer bereik een bericht heeft, hoe meer nieuwe volgers het genereert. Op dit moment krijgen we per 100.000 bereikte mensen gemiddeld 100 nieuwe volgers. Het voordeel van organisch verkregen volgers is dat ze vaak trouwer zijn dan ‘gekochte’ volgers.
Door organisch bereik kregen we in 2 jaar 26.000 nieuwe volgers.
#2 Meer volgers op Facebook door pagina-likes-advertenties
In 2015 kreeg dementie door de VriendenLoterij-campagne met André van Duin en Irene Moors veel media-aandacht. We hebben hierop ingespeeld door de dag na de betreffende tv-programma’s een herkenbare pagina-likes-advertentie in te zetten op de kijkers van het programma. Daarnaast zorgden we ervoor dat we de dagen nadat we een groep nieuwe volgers kregen ‘likeable’ content deelden, om ze gelijk bij de pagina te betrekken.
Het inzetten van advertenties zorgt vooral voor een boost aan blijvende nieuwe volgers als je al een goedlopende pagina hebt en je weet hoe je op de doelgroep direct kan aanspreken.
Door de pagina-likes-advertenties in oktober 2015 kregen we 4.000 nieuwe volgers.
Door betaald bereik via andere advertenties kregen we in 2 jaar ongeveer 4.500 nieuwe volgers.
#3 Meer volgers op Facebook door samenvoegen pagina’s
In juni 2016 hebben we een sprintje kunnen trekken qua volgersaantallen. In april is Alzheimer Nederland samengegaan met de Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek (ISAO). Op ons advies is de Facebookpagina van ISAO voor sluiting eerst samengevoegd met die van Alzheimer Nederland.
Met het toevoegen van de pagina van ISAO kregen we 2.500 nieuwe volgers
#4 Meer actieve volgers op Facebook door meer interactie
Nieuwe volgers krijgen is belangrijk voor een goed bereik van de pagina. Maar de volgers houden is minstens zo belangrijk. Interactie met volgers zorgt voor een sterke band. Uit onze benchmark onder gezondheidsfondsen blijkt dat Alzheimer Nederland in de top 3 staat van fondsen met de meeste interactie op Facebook.
Wij stimuleren interactie:
- We zetten actieve webcare in. We reageren niet alleen op vragen, maar ook op mensen die een persoonlijk verhaal delen. We ‘liken’ de mooiste reacties.
- We luisteren naar onze volgers, koppelen hun feedback terug aan onze contactpersoon bij Alzheimer Nederland en verwerken het in onze aanpak.
- We stimuleren het inzenden van foto’s en gedichten.
- We ‘liken’ berichten van andere Facebookpagina’s op het gebied van dementie. Een aantal regionale afdelingen van Alzheimer Nederland heeft bijvoorbeeld een eigen Facebookpagina die op hun beurt vaak onze berichten ‘liken’ en delen. Ook met andere ‘influencers’ bouwen we een band op.
Kortom: we delen en liken op de pagina wat óns raakt, en op hun beurt doen onze volgers dat. We zijn een community en doen het samen.
Door meer interactie blijven de volgers de berichten van Alzheimer Nederland zien in hun tijdlijn.
#5 Minder afhakers op Facebook door een goede contentmix
Belangrijk om volgers te houden is ervoor te zorgen dat berichten de volgers raken, maar ook niet gaan vervelen. Daarom wisselen we verschillende types content af. Naast de lijst met berichten die ‘scoren’, hebben we ook een lijst ontwikkeld van content waar volgers op afhaken en vermijden dat soort berichten of foto’s. Ook houden we in de tekst rekening met gevoeligheden. De Facebookpagina van Alzheimer Nederland kent daardoor relatief weinig afhakers.
Het fantastische bereik van de Facebookpagina verzilverde Alzheimer Nederland door de verkoop van een boekje met de mooiste gedichten, spreuken en foto’s van de Facebookpagina.
Overweeg je ondersteuning om de potentie van de Facebookpagina van jouw organisatie ook optimaal te benutten? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met Margaret Massop via info@webmastery.nl.