Wanneer je social media content baseert op storytelling, blijf je geloofwaardig en authentiek. Speel je dan ook nog in op een actuele gebeurtenis, eventueel met een goede dosis humor, dan heb je een geslaagde én bij jouw merk passende inhaker. Wij geven je de social media inhakers van juli.
Vanwege de coronamaatregelen zijn veel inhakers helaas afgelast of uitgesteld. Ik vermeld dit achter elke inhaker, mocht dit het geval zijn.
In de maand juli staan deze gebeurtenissen op de kalender:
1 juli – #KetiKoti (Dag der Vrijheden)
1 juli – #CreativeIcecreamflavorsday
1 juli – #komkommerdag 🥒
2 juli – #WereldUFOdag 🛸
2 juli – #IForgotDay
2 juli – #RockWerchter (alternatieve uitvoering) 🎷🎙
2 juli – #Gemeenteninnood (landelijke actiedag)
3 juli – #ComicSansDay
3 juli – #InternationalPlasticBagFreeDay #ZeroWaste 👝
3 juli – #StayOutOftheSunDay 😎
3 juli – #ComplimentYourMirrorDay
4 juli – #IndependenceDay 🗽
4 juli – start #zomervakantie Noord-Nederland 🧳
5 juli – #BikiniDag 👙
6 juli – #WereldKusdag 💋
6 juli – #InternationaledagvandeCoöperatieven
6 juli – #FriedChickenDay 🍗
7 juli – #Chocoladedag 🍫
7 juli – #DagvanhetSprookje 🐉
7 juli – #VerteldeWaarheiddag
7 juli – #WorldForgivenessDay
8 juli – #SuikerMaxDag 🍭🍬
10 juli – #Bospop (40e editie verplaatst naar 2021) 🎼
10 juli – #NorthSeaJazz (verplaatst naar 2021) 🎷
11 juli – #Wereldbevolkingsdag
11 juli – start #zomervakantie Zuid-Nederland🌞
13 juli – #Dagvandefriet 🍟 (#teamfriet of #teampatat?)
14 juli – #Mac&CheeseDay
15 juli – #Jongetalentendag
16 juli – #DagvandeSlang🐍
16 juli – #VerseSpinaziedag
16 juli – #ZwarteCross (verplaatst naar 2021) ✖🎵
17 juli – #WereldEmojiDag 🤩
17 juli – #Perzikijsdag
17 juli – #Tomorrowland (verplaatst naar 2021, in 2020 online editie) 💃🏼🎶
17 juli – #TilburgseKermis (afgelast)
18 juli – #MandelaDay
18 juli – #Kaviaardag
18 juli – #DagvanhetTexelseSchaap 🐑
18 juli – start #Bouwvak
18 juli – start #zomervakantie Midden-Nederland 🏖
19 juli – #IcecreamDay 🍧
20 juli – #RozeMaandag
20 juli – #Hoveniersmaandag
20 juli – #InternationalChessDay ♟
21 juli – start #NijmeegseVierdaagse (#deAlternatieveVierdaagse) 🚶🏼♀️🚶🏼♂️
21 juli – #JunkfoodDay 🍔🌯
22 juli – #Hangmatdag
22 juli – #Hotdogdag 🌭
23 juli – #Vanilleicecreamday 🍨
24 juli – #TequilaDay 🍸
24 juli – #DriveTruDay 🚗🚙
24 juli – #NevenenNichtendag
24 juli – start #OlympischeSpelen (verplaatst naar 23 juli 2021) 🏅
24 juli – #Zomercarnaval (35e editie verplaatst naar 27 juli 2021)
25 juli – #PrideFestival (25e editie verplaatst naar 2021) 🏳🌈
26 juli – #OomenTantedag 👨🏼👩🏼
26 juli – #AllorNothingday
28 juli – #Melkchocoladedag 🍫
28 juli – #WereldHepatitisdag
28 juli – #Wereldnatuurbeschermingsdag 🏞
29 juli – #DagvandeTijger 🐅🐯
29 juli – #RainDay ☔
29 juli – #Lasagnedag
30 juli – #InternationalDayofFriendship 👩🏽🤝👩🏻
30 juli – #Vriendschapsdag 👩🏾🤝🧑🏼
30 juli – #Offerfeest
30 juli – #ShareAHugDay 🤗
30 juli – #Dagvandeschoonvader
30 juli – #Cheesecakedag 🍰
30 juli – #WerelddagtegenMensenhandel
31 juli – #Praatindeliftdag 🗣
31 juli – #Dagvandesysteembeheerder
31 juli – #Wereldrangerdag 👩🏼🌾
31 juli – #InternationaledagvandeAfrikaansevrouw 👩🏿
31 juli – start #Sneekweek (85e editie verplaatst naar 2021)
7 tips voor een goede inhakers
Een goede inhaker…
- Is actueel
Een inhaker haakt in op actuele gebeurtenissen of feestelijke gelegenheden. Degene die het eerst met een geslaagde inhaker komt, krijgt vaak de meeste positieve aandacht. Het loont dus de moeite om voor terugkerende gebeurtenissen als kerst, Pasen, oud en nieuw, maar ook voor Valentijnsdag, Complimentendag en natuurlijk schrikkeldag een inhaker paraat te hebben. Gebruik de inhaakkalender om geen enkele dag te vergeten. - Heeft humor
Vaak hebben inhakers humor, maar ze mogen ook informatief of ontroerend van karakter zijn. Schakel de hulp in van collega’s, vrienden of familieleden om samen tot de meest originele ideeën te komen. - Is relevant
Maak vervolgens een tagcloud van alle elementen die met de actualiteit te maken hebben. Gebruik Google om leuke weetjes en interessante informatie te vinden. - Haakt in op imago
Zoek in de tagcloud de overeenkomsten met je merk. Het belangrijkste van een goede inhaker is namelijk dat het bijdraagt aan het imago, oftewel de smoel, van je merk. - Staat vroeg op social media
Heb je een inhaker gemaakt voor een feestdag? Plaats de afbeelding dan lekker vroeg op de dag op social media. Om acht uur in de ochtend is een prima tijd. - Wordt gemonitord
Houd vervolgens goed in de gaten wat er met je inhaker gebeurt: wordt er over gepraat en zijn er reacties? Dat is mooi en het is dan zaak daar direct op in te spelen: monitoren dus! - Valt op met een hashtag
Een goede inhaker is één, opvallen doe je vervolgens door er de goede hashtags bij te kiezen en zo je doelgroep te bereiken.