Maar liefst 26,2 miljard dollar heeft Microsoft over voor LinkedIn. Als de deal doorgaat, zou het Microsofts grootste overname tot nu toe zijn. Daarmee zal het Skype, dat in 2014 voor 8,5 miljard dollar werd aangekocht, van zijn eerste plek afstoten. Waarom is Microsoft bereid om dit enorme bedrag te betalen? En welke gevolgen heeft deze mogelijke overname voor gebruikers?
Het lijkt steeds meer een trend: grote bedrijven als Facebook, Google, Apple en Microsoft die kleinere, min of meer succesvolle spelers op de markt overnemen. Zo lijfde Facebook eerder Whatsapp en Instagram in, eigende Google zich YouTube, Motorola en Android toe, terwijl Apple onder andere Siri, Beats en C3 Technologies incorporeerde. Microsoft op haar beurt nam naast Skype eerder al Yammer, de ontwikkelaar van het populaire spel Minecraft en telecomproducent Nokia over.
Verbeteren van diensten
Overnames door technologiereuzen hebben doorgaans als doel om de huidige dienstverlening uit te breiden en/of te verbeteren. Ook nu lijkt dat de intentie van Microsoft te zijn. Zo krijgt het eigen CRM-systeem Mircosoft Dynamics met de toevoeging van het populaire platform LinkedIn een enorme boost. Wellicht zelfs voldoende om concurrent Salesforce eindelijk van de toppositie af te stoten.
Alle data bij elkaar
In de presentatie over het waarom van de overname claimt Microsoft dat er op dit moment niet één bron bestaat die alle benodigde data over professionals bevat. Deze gegevens zijn alleen verspreid over het net te vinden, of in verschillende programma’s, en zijn bovendien vaak verouderd.
Meer up-to-date
Het integreren van de data van de 433 miljoen LinkedIn-gebruikers (waarvan ongeveer 4,2 miljoen uit Nederland) in Office 365, Outlook en andere communicatie-apps van Microsoft zorgt ervoor dat alle informatie voortaan in één bron vertegenwoordigd is. Omdat de professionele profielen van gebruikers zo nog beter in te zien zijn, is de verwachting dat de actualiteit hiervan zal verbeteren. Deze nauwkeurigheid draagt uiteraard bij aan de (meer)waarde van LinkedIn en de diensten van Microsoft.
Microsoft sterker op mobiel
Met de overname van het grootste zakelijke sociaal netwerk ter wereld telt Microsoft daarnaast eindelijk mee in de wereld van de social media. De aankoop van Yammer in 2014 had hiervoor al moeten zorgen. Tot nu toe was het overwicht van concurrenten als die van start-up Slack en Facebook niettemin te groot. Mede omdat Microsoft niet erg geliefd is op mobiele platforms. De apps van LinkedIn zijn dat juist wel. Dit kan Microsoft helpen om bijvoorbeeld Outlook voor haar gebruikers interessant te houden. Zo kan het softwarebedrijf ook eindelijk de strijd aangaan met Google, dat dankzij Gmail nu heer en meester is op dit gebied.
Betere toekomstanalyses
LinkedIn biedt de mogelijkheid om voorspellingen te doen over de loopbaan van haar gebruikers (‘predictive analysis’). Dergelijke informatie geeft Microsoft de kans om nog beter gebruikersprofielen te maken, betere inzichten te krijgen in wensen en behoeftes van haar (potentiële) klanten, een beeld te schetsen van ontwikkelingen op de zakelijke markt en de mogelijkheid om vraag-en-aanbod beter op elkaar af te stemmen. Eveneens winst, dus.
Veranderingen voor gebruikers
We moeten nog even wachten eer we de gevolgen van de overname voor de gebruikers van Microsoft en LinkedIn geheel kunnen doorzien. Het ligt echter voor de hand dat Microsoftgebruikers LinkedIn vaker gaan tegenkomen in producten van het bedrijf, en vice versa. Wat er verder voor gebruikers gaat veranderen, blijft speculeren. Het is Microsoft zoals beschreven waarschijnlijk echter vooral om de data achter LinkedIn te doen.
Gevaar voor de privacy?
Voor mensen die bang zijn voor het verliezen van hun privacy, klinkt het gebruik van persoonsgegevens alarmerend. Het gaat hier evenwel om zakelijke gegevens die nu ook al bekend zijn. E-mailadressen zijn niet openlijk op LinkedIn te vinden. Microsoft beschikt daar via haar eigen diensten bovendien al over. Er zijn daarnaast genoeg regels die internetgebruikers beschermen tegen privacy-inbreuk. Denk aan de antispamwet en de privacywet. Daarnaast kunnen gebruikers zelf bepalen in hoeverre zij hun gegevens afschermen. Wie bang is zijn privéleven te grabbel te leggen, doet er daarom goed aan nogmaals naar de privacy-settings van zijn accounts te kijken. En verder af te wachten wat er gebeurt.