Ik heb de eer om de Facebookpagina van Alzheimer Nederland te mogen bijhouden. Daarvoor gluur ik graag bij de buren. Met welke Facebookberichten scoren Nederlandse gezondheidsfondsen? Wat zijn de do’s en don’ts van concullega’s?
Dit zijn de vijf meest bijzondere Facebookberichten die ik de afgelopen maanden tegenkwam:
1. #Downsideup bij Stichting Downsyndroom
Op Wereld Downsyndroomdag vraagt Stichting Downsyndroom volgers om hun profielfoto om te draaien: #DownSideUp. Wat je op Facebook makkelijk blijkt te kunnen doen. Een origineel idee.
Do’s: een goede hashtag met een leuke woordspeling, een uitleg in de bovenbanner.
2. #Dekortstebaanooit bij de Hartstichting
Originele, vlotte video van de Hartstichting waarin ze mensen oproepen zich aan te melden voor #dekortstebaanooit, namelijk die van collectant. Wat opvalt is dat de webcare goed geregeld is. Iedereen krijgt een persoonlijke reactie. Bij een oproep voor collectanten die betaald wordt ingezet op Facebook, komen nog wel eens negatieve reacties.
Do’s: leuke video, goede webcare, de video bovenaan de Facebookpagina vastpinnen.
3. Schattige snoetjes bij Metakids
Een oproep om donateur te worden is lastig breed gedeeld te krijgen. Maar de stichting Metakids lukt het met deze schattige snoetjes. Door Zoë en Dex bij naam te noemen, wordt de oproep heel persoonlijk.
Do’s: de kids bij naam noemen (maar doe dat alleen met toestemming van de ouders).
4. Wijze oudere dames bij Fonds Psychische Gezondheid
Fonds Psychische Gezondheid haakt in op de Day of Happiness met deze sprekende video van wijze oudere dames. Met op hun eigen manier een knuffelbaar uiterlijk.
Do’s: video zelf uploaden in plaats van een YouTubevideo is goed voor je bereik (maar let wel op de copyright van de video).
5. ‘Like om jouw steun te geven’, bij Prinses Beatrix Spierfonds
Even knuffelbaar als hartverscheurend is deze oproep van het Prinses Beatrix Spierfonds. Opvallend vind ik de oproep ‘Like om jouw steun te geven!’. Een oproep die soms te commercieel overkomt, valt hier toch niet uit de toon. En het heeft effect. Het bericht is 1.400 keer geliked. Ook wij liken het bericht uit hoop dat dit op enige manier zorgt voor meer bekendheid, meer fondsen en uiteindelijk een oplossing voor Riley.
Do’s: vragen om steun door een like, zonder om geld te vragen.
Benieuwd hoe de verschillende gezondheidsfondsen het op Facebook doen? Bekijk onze Benchmark Gezondheidsfondsen.